سوشال لیسنینگ چیست؟
سوشال لیسنینگ یعنی اینکه ببینم راجع به من، برندم، خدماتم و یا حتی رقیبم تو شبکههای اجتماعی مثل توئیتر، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، تیکتاک،
پینترست، یوتیوب و لینکدین و یا وبسایتها و وبلاگها، روزنامهها و شبکههای تلویزیونی و رادیویی چه صحبتهایی می شود و با تحلیل دادههایی که
بدست آوردم در راستای ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد سیستم اقدام به بهبود، تغییر، تبلیغ و یا تعویض به اقتضای اون شرایط کنم.
از بدو پیدایش بشر شنیدن؛ از حائز اهمیتترین حواس پنجگانه به حساب می آید چرا که ما از طریق شنیدن رفع نیاز میکنیم.
از طریقه شنیدنه که رشد میکنیم و در نهایت با شنیدنه که از اتفاقات پیرامون خودمون با خبر میشیم.
کافه ای رو در نظر بگیرید که فقط تعدادی مشتری ثابت داره و هر روز این افراد از قهوه و خدمات این کافه استفاده میکنن
حالا این کافهچی خیلی براش مهمه که مشتریاش راجع به طعم قهوهاش چه نظری دارن؟ راجع به برخورد سالنکارش و تمیزی محیط کافهاش نظرشون چیه؟
آیا مشتری از نرخی که بابت خدمات پرداخت میکنه راضی هستش؟
فکر کنید کافهچی یه روزی اتفاقی مکالمهی بین دو مشتری رو میشنوه که “فلان روز طعم قهوهاشون تلخ بوده” و “تهویهی کافه کاملا ضعیف بوده” که همین موارد
باعث دلخوری و نارضایتی این دو مشتری عزیز شد.
حالا اولین اقدام کافهچی چی میتونه باشه؟ آیا به فکر تغییر وضعیت تهویه کافه میافته؟ یا اینکه به استخدام یک نیروی کمکی که زمان پیک بتونه کمک حالش باشه فکر میکنه؟
یا اصلا به فکر عوض کردن برند قهوهای که به تازگی خریداری شد، میافته؟
“این کافهچی باید قبل از صحبت کردن خوب گوش کنه“
قسمتی که کافهچی فقط از نظر مشتریاش با خبر میشه سوشال مانیتورینگ انجام داده ولی بعد از تصمیم گرفتن و اقدامات اولیه به فکرهایی که تو سرش می گذشت
اون هم در راستای تغییرات مثبتی که برای کافه ایجاد میکنه سوشال لیسنینگ رو رقم میزنه.
حالا فکر کنید این نظرات تو قالب یه کافه کوچیک با تعداد مشتری محدود نباشه و مقیاس بزرگتری داشته باشه مثلا نظراتی که کاربران یک فروشگاه اینترنتی
نسبت به اون فروشگاه دارن یا نظراتی که راجع به برند یا شخصیتهای خاصی داده میشه، حالا چه خوب و چه بد باید این نظرات بررسی شه و بهترین
اقدامات در راستای عملکرد مثبت سیستم رو در نظر بگیریم
تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ
همانطور که در مثال کافه اشاره گردید سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ کاملا مشابه یکدیگر ولی متفاوت میباشند و در واقع سوشال مانیتورینگ تک واحدی
و سوشال لیسنینگ چند واحدیست.برای استفاده از سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورنیگ نیاز به ابزارهایی میباشد که در مقاله ابزارهای سوشال لیسنینگ کامل به این موضوع می پردازیم.
زمانیکه ما نظرات کاربران را نسبت به برند و خدماتمان بررسی و جمعآوری نموده ایم سوشال مانیتورینگ کرده و به دیتای کاربران نسبت به کلیدواژه و یا برند و خدماتمان دست یافتهایم.
اما در سوشال لیسنینگ علاوه بر بخش اول که همان سوشال مانیتورینگ یا جمعآوری نظرات کاربرای میباشد،
به بخش دوم که اقداماتی نسبت به تحلیل دیتای بدست آمده در راستای ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد سیستم است میپردازیم.
سوشال لیسنینگ باعث رشد کسب و کار شما از طریق افزایش تعداد مشتریان راضی میشه
کاملا مشخصه که هر چقدر به نظرات کاربران کسبوکارمون اهمیت بیشتری بدیم و در لحظه ازشون باخبر بوده و مورد بررسی قرارشون بدیم، قطعا تعداد
مشتریان راضیمون بیشتر و بیشتر میشه که رشد روزانه خواهد داشت.
حالا که سوشال لیسنینگ رو شناختیم و تفاوتش رو با سوشال مانیتورنیگ متوجه شدیم بهتره به فکر این باشیم که چجوری میتونیم تو کسبوکاری که داریم
از سوشال لیسنینگ استفاده کنیم؟ رسیدن به جواب این سوال میتونه هر روز به تعداد مشتریان راضیتون اضافه کنه علاوه بر این کاملا میدونیم
افکار نسبت به برند و خدماتمون چه سمت و سوئی داره و نظر کاربرامون چیه!
اگر نیاز دارید که همصحبت باشیم و راجع به کسبوکارتون و کمکی که سوشال لیسنینگ میتونه کنه گپ بزنیم این فرم رو پر کنید تا در اسرع وقت باهاتون ارتباط بگیریم.