ما بارها و بارها شنیدیم که شنونده باشیم و قبل از صحبت کردن خوب گوش کنیم. شنیدن با گوش دادن فرق می کنه.
کاملا مشهوده که وقتی میشنویم یجور فعالیت جسمی غیر ارادی در برخورد با صداها نسبت به هر صدای محرکی صورت میگیره
که اصلا نیازی به یادگیری نداره و کاملا ارادیست.ولی وقتی حرف از گوش دادنمیزنیم یعنی یه فعالیت ذهنی صورت میگیره که هم نیازمند یادگیریه و هم کاملا ادراکی هستش.
چون با تو سخن گویند اول بشنو، بعد بیندیش و بعد تصمیم بگیر
سقراط
همانطور که شنیدن با گوش دادن متفاوتند، نظر ما اینه که قبل صحبت کردن خوب گوش کنید که از سخنان سقراط هم همین برداشت می گردد.
چرا که ما در ابتدا نظرات کاربرانمون رو خوب گوش میدیم و سپس با تحلیل دادههای همین شبکه و نظرات حاصل گردیده ، اقدام به سوشال لیسنینگ میکنیم.
شنفتن
فرایندی ارادیست
نیاز به یادگیری ندارد
نیازی به تلاش و توجه نداریم
غیرتضمینیست
غیرفعالانه و ناخواسته عمل میکنیم
گوش کردن
فرایندی ذهنیست
نیاز به یادگیری دارد
نیاز به تلاش و توجه داریم
تضمینیست
فعال و خودخواسته عمل میکنیم
کتابهای مختلفی در دنیا وجود داره که بتونیم با مفهوم گوشسپاری بیشتر آشنا شیم و مطالعاتمون رو بیشتر کنیم که در ادامه برخی از کتابهایی که تجربه مطالعه داشم رو مانند؛
کتاب راه و رسم گوش دادن اثر کیت مرفی
کتاب هنر گمشده گوش دادن اثر مایکل پی. نیکولز
کتاب هنر گوش دادن اثر اریک فروم
و چندین اثر دیگر را باهاتون به اشتراک میزارم.
تمرین های مختلفی برای هنر شنیدن وجود داره بله شنیدن یک هنر محسوب می گردد . و امروز هرکسی که این هنر رو دارا باشد، می تواند در خیلی از زمینهها خوش بدرخشد.
حالا که متوجه تفاوت شنیدن و گوش دادن شدیم، خیلی راحتتر میتونیم سوشال لیسنینگ رو برای خودمون تفهیم کنیم. و نحوه استفاده از سوشال لیسنینگ رو با مفهوم درستش پیش ببریم.
هر سوالی که در ارتباط با شنفتن و گوش دادن فعال و همچنین گوشسپاری به شبکههای اجتماعی داشتین؛ میتونیداز طریق فرم مشاوره با ما در تماس باشید.
یه زمانی اپلیکیشن اسنپ تازه لانچ شده بود و دنبال این بودیم به افراد معرفیش کنیم.حالا چه نسخه مسافر چه راننده! به هر شخصی که معرفیش میکردیم و میگفتیم شما مبدا و مقصد رو انتخاب میکنید و راننده میاد دنبال شما یا اینکه به راننده میگفتیم مسافر دربستی مبدا و مقصدش مشخصه و میری دنبالش با سوالاتی همچون “آخه چجوری میشه بفهمه که من اینجام” “آخه از کجا مطمئن باشم کرایه مو میده؟” “اصلا همچین چیزی مگه میشه آژانسا و تاکسیا چی میشن؟” “نه بابا :خخ” و اما الان کسی نیست که نتونه از این اپلیکشن استفاده کنه و درخواستش رو ثبت کنه!
صرفا جهت اطلاع
حالا هم هرچقدر به کسب و کارا میگیم که راه افزایش مشتری راضی، نگه داشت مشتری راضی، شناخت رقبا و بازار، سوشال لیسنینگه باورش سخته براشون اما من باور دارم که چند سال آینده همه کسب و کارها مجهز به سیستم سوشال لیسنینگ هستن و میدونن چیه و چجوری باید باهاش کار کنن.