سوشال لیسنینگ

سوشال لیسنینگ یعنی اینکه من همواره از نظرات کاربرانم راجع به محصول یا خدماتم باخبر باشم و در راستای بهبود و ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد سیستم قدم بردارم

سوشال لیسنینگ چیست؟

سوشال لیسنینگ (Social Listening) به معنای رصد، پایش و تحلیل صحبت‌ها، نظرات و بازخوردهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره برند، خدمات، محصولات و حتی رقباست. این فرآیند شامل جمع‌آوری داده‌ها از شبکه‌های اجتماعی و تحلیل عمیق آنها برای استخراج اطلاعات ارزشمند و استفاده از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک است. به زبان ساده، سوشال لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید مشتریان چه می‌گویند، چه می‌خواهند و چگونه می‌توانید نیازهای آن‌ها را به بهترین شکل ممکن برآورده کنید.

چرا سوشال لیسنینگ اهمیت دارد؟

امروزه به‌سادگی می‌توان در شبکه‌های اجتماعی اظهار نظر کرد. این نظرات می‌توانند در قالب متن، تصویر یا حتی ویدئو باشند و موضوع آن‌ها می‌تواند هر چیزی باشد؛ از افراد و فروشگاه‌ها گرفته تا خدمات یا حتی خود ما. بله، این نظرات می‌توانند درباره‌ی خودمان، کسب‌وکارمان یا هنرمان باشند.
برای نمونه، نظرات مشتریان یک کافه درباره‌ی کیفیت خدمات آن، نظرات کاربران یک شرکت درباره‌ی خدمات آنلاین آن، یا حتی دیدگاه‌های ورزشکاران درباره‌ی باشگاه و خدماتی که دریافت می‌کنند. همچنین، نظرات رقبا درباره‌ی محصولات و خدمات جدید ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
در این میان، اهمیت سوشال لیسنینگ (شنیدن اجتماعی) آشکار می‌شود. با بهره‌گیری از این ابزار، می‌توانم در هر لحظه از نظرات کاربرانم آگاه شوم و رضایت آن‌ها را حفظ کنم. این روند باعث می‌شود که روز به روز بر تعداد مشتریان راضی‌ام افزوده شود و رشد پایداری را در کسب‌وکارم تجربه کنم.

دلایل اهمیت سوشال لیسنینگ
درک نیازها و مشکلات کاربران:
با سوشال لیسنینگ می‌توانید بازخوردهای کاربران را تجزیه و تحلیل کنید و محصولات و خدمات خود را بر اساس نیازهای واقعی آن‌ها بهبود دهید.
شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها:
این ابزار به شما کمک می‌کند ترندها و موضوعات محبوب را شناسایی کنید و زودتر از رقبا به فرصت‌های جدید دست پیدا کنید.
مدیریت بحران‌ها:
رصد سریع و لحظه‌ای شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که پیش از تبدیل شدن یک مشکل کوچک به بحران بزرگ، آن را مدیریت کنید.
ارزیابی عملکرد کمپین‌ها:
با تحلیل نظرات کاربران درباره کمپین‌های تبلیغاتی ، می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود دهید.
افزایش تعاملات و وفاداری مشتریان:
شناخت دقیق از نیازها و دغدغه‌های کاربران باعث می‌شود تعاملات بهتری با آن‌ها برقرار کنید و وفاداری‌شان را افزایش دهید.

ابزارهای سوشال لیسنینگ چگونه کار می‌کنند؟

سوشال لیسنینگ با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و الگوریتم‌های هوشمند، داده‌ها را از پلتفرم‌های مختلف جمع‌آوری و تحلیل می‌کند. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

رصد شبکه‌های اجتماعی
ابزارهای سوشال لیسنینگ شبکه‌هایی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، توییتر ، لینکدین ، فیسبوک و حتی شبکه‌هایی مثل ردیت ، کوارا ، پینترست و یوتیوب را رصد می‌کنند.
جمع‌آوری داده‌ها
تمامی محتوای مرتبط با کلیدواژه‌های مشخص شده (نظرات، پست‌ها، هشتگ‌ها و ...) استخراج می‌شود.
تحلیل داده‌ها
داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) و هوش مصنوعی تحلیل شده و نتایج آن در قالب گزارش‌های دقیق ارائه می‌شود.
ارائه بینش‌های عملی
خروجی نهایی شامل اطلاعاتی است که به شما کمک می‌کند تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشید.

تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ

در حالی که سوشال مانیتورینگ به رصد و مشاهده نظرات کاربران می‌پردازد، سوشال لیسنینگ شامل تحلیل عمیق‌تر داده‌ها و استفاده از آن‌ها برای شکل‌دهی به استراتژی‌ها و تصمیمات کلان کسب‌وکار است

سوشال مانیتورینگ: چه چیزی درباره برند شما گفته می‌شود؟
سوشال لیسنینگ: چرا این صحبت‌ها انجام می‌شود و چگونه می‌توانید به بهترین شکل پاسخ دهید؟

کاربردهای سوشال لیسنینگ

تحلیل رقبا:
نظرات کاربران درباره محصولات و خدمات رقبا را بررسی کنید و استراتژی‌های خود را بهبود دهید.
شناسایی ترندها:
موضوعات محبوب و دغدغه‌های کاربران را کشف کنید و محتوای متناسب تولید کنید.
مدیریت شهرت برند:
با شناسایی سریع محتوای منفی، از آسیب به شهرت برند جلوگیری کنید.
ارزیابی تبلیغات:
بازخورد کاربران به کمپین‌های تبلیغاتی را تحلیل کنید و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنید.
توسعه محصولات جدید:
نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و بر اساس آن محصولات جدید طراحی کنید.

فرآیند اجرای سوشال لیسنینگ در لونا

مشاوره
بررسی و یافتن کلیدواژه‌های متناسب با کسب و کار و حوزه‌ی کاری، یکی از مهمترین ارکان سوشال لیسنینگ است. در این مرحله کلیدواژه‌ها، نام برند،خدمات کسب و کار و موارد دیگر مورد مشورت و همفکری قرار می‌گیرد.
کلیدواژه
کلیدواژه‌ها پس از مرحله قبل، بدست آمده و پس از تثبیت بصورت آزمایشی یک یا چند کلیدواژه در ابزار لونا تنظیم گردیده و تست دیتای کلیدواژه، نویزگیری و باقی موارد انجام می‌گردد. شایان ذکر است جهت خام نبودن اکانت دمو کلیدواژه‌ی اولیه از جانب پشتیبانی تنظیم می‌شود
دمو
در این مرحله دسترسی ابزار سوشال لیسنینگ لونا به مدت محدود بصورت دمو تقدیم حضورتان می‌گردد.
پشتیبانی
در مدت زمان استفاده از دموی ابزار لونا تیم پشتیبانی آماده ی پاسخگویی به سوالات و مشکلات احتمالی شما بوده و جهت نتیجه گیری بهتر پشتیبان اختصاصی برای هر اکانت بصورت جداگانه در نظر گرفته شده است. پس از پایان دمو تصمیم ادامه‌ی استفاده از ابزار با شما....

مزایای انتخاب لونا

  • پلتفرم : سوشال مدیا یا پلتفرم‌هایی که توسط لونا رصد و پایش می‌شود عبارتند از : اینستاگرام ، تلگرام ، توییتر ، لینکدین ، فیسبوک ، ردیت ، کوارا ، پینترست ، هکرنیوز و یوتیوب
  • بدون محدودیت منبع : لونا محدود به منابع خاصی نمی‌باشد و هر کلیدواژه در کل سوشال مدیا رصد می‌گردد.
  • زبان : لونا بدلیل نداشتن محدودیت منابع به بیش از پنجاه زبان زنده دنیا رصد و پایش انجام می‌دهد.
  • هوش مصنوعی : استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی یکی از ارکان اساسی لونا می‌باشد.
  • شخصی‌سازی : تنظیمات ابزار لونا بر اساس نیازهای خاص هر کسب‌وکار قابل سفارشی‌سازی است.
  • پشتیبانی : ابزار لونا بصورت تیکت، تماس و پیامرسان‌ها بصورت شبانه روزی پشتیبانی می‌شود.
لونا؛ ابزار سوشال لیسنینگ برای کسب‌وکارها
لونا به‌عنوان اولین ابزار ایرانی سوشال لیسنینگ، قابلیت رصد و تحلیل محتوای کانال‌ها و گروه‌های عمومی تلگرام را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. لونا به شما کمک می‌کند تا به‌طور دقیق و در لحظه، نظرات و بازخوردهای کاربران را پایش کنید و برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی و روابط عمومی خود از داده‌های واقعی و تحلیلی استفاده کنید. برای دریافت دمو و آشنایی بیشتر با امکانات لونا، می‌توانید از طریق فرم دریافت دمو اقدام کنید.